Om Droghjälpen

Droghjälpen erbjuder anonymt och kostnadsfritt stöd till dig som använder droger eller som är orolig för någon i din närhet. Du kan höra av dig oavsett var i landet du bor. Tjänsten startades 2018 och drivs av eStöd vid Beroendecentrum Stockholm.

Alla rådgivare som jobbar på Droghjälpen är utbildade för att ge stöd till personer som använder droger och deras anhöriga. Vi har stor kunskap och erfarenhet av beroendevård. Stödet baseras på metoder från MI (motiverande samtal) och KBT (kognitiv beteendeterapi). Utvärdering av Droghjälpens tjänster görs i samarbete med forskare verksamma vid Karolinska Institutet.


Karolinska Institutets logga

Din integritet

Vi som jobbar här har tystnadsplikt och du är helt anonym när du kontaktar oss. Vi kan inte se vilket telefonnummer du ringer ifrån eller vilken IP-adress du har.

Konto hos oss

När du skaffar ett konto hos oss är det frivilligt att ange en mailadress. Mailadressen används enbart för att du ska kunna få information om nya meddelanden och ha möjlighet beställa nytt lösenord. Du kan när som helst begära att vi raderar ditt konto genom att höra av dig till oss, se kontaktuppgifter nedan.

Har du problem att logga in eller skapa ett konto?

Vi har förstått att det ibland uppstår problem med att logga in eller skapa konto hos oss. Oftast på grund av att inloggningsfältet försvinner. Om du surfar via din telefon kan problemet lösa sig av att du vänder på telefonen till liggande läge. Ibland krävs det även att sidan uppdateras. Om problemet ändå kvarstår är vi glada om du kontaktar oss via mail så att vi kan hjälpa dig. Vi är ledsna om det uppstått problem för dig och jobbar på en hållbar lösning.

Årsrapporter

Om du vill veta mer om oss kan du läsa årsrapporterna som berör samtliga stödlinjer som eStöd driver: Alkoholhjälpen, Alkohollinjen och Droghjälpen. Den första gemensamma årsrapporten kom ut 2019.
2022 årsrapport (öppnas i ny flik)
2021 årsrapport, pdf 7,1 mb (öppnas i ny flik)
2020 årsrapport, pdf 3,2mb (öppnas i ny flik)
2019 årsrapport, pdf 3,6mb (öppnas i ny flik)

2021 gjorde vi en undersökning för att få reda på hur det ser ut med samsjuklighet bland våra kontakter. Här kan du läsa rapporten från det arbetet: En uppföljning av det digitala stödet med fokus på samsjuklighet.

Kontakt

Om du behöver komma i kontakt med oss kan du ringa oss på våra ordinarie öppettider på telefonnummer 020-91 91 91 eller skriva en fråga här på sidan, så svarar vi så fort vi kan.

Beställa material

Vill du beställa material om Droghjälpen? Vi har korthållare (fästs på väggen) med tillhörande informationskort samt affischer i olika storlekar. Maila din beställning till oss och ange följande:

  • För- och efternamn:
  • Arbetsplats där materialet ska användas:
  • E-postadress:
  • Telefonnummer:
  • Antal kortställ:
  • Antal visitkort:
  • Antal affischer (A4 eller A5):
  • Leveransadress:

Vi skickar din beställning så snart vi kan.

Om webbplatsen

Beroendecentrum Stockholm står bakom Droghjälpens webbplats. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen och strävar alltid efter att hitta möjliga lösningar för förbättrad tillgänglighet.

Tillgänglighetsredogörelse

Nedan beskrivs hur webbplatsen droghjalpen.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, identifierade tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi arbetar med att göra webbplatsen så tillgänglig som möjlig, men det finns fortfarande delar som inte är helt tillgänglighetsanpassade. Se avsnittet om teknisk information om webbplatsens tillgänglighet för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Vi strävar efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi på andra sätt inte uppfyller lagens krav, är vi tacksamma om du skickar ett meddelande till oss för att göra oss uppmärksamma på problemet. Du kan antingen ringa till oss på 020-919191, skriva till oss via meddelandefunktionen eller maila oss. Vi svarar normalt inom en vecka.

Om du önskar ta del av vårt självhjälpsprogram i annat format än det vi erbjuder här på webbplatsen (text) får du gärna meddela detta till oss. Då försöker vi att hitta en lösning som möjliggör stöd för dig på annat sätt.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Droghjalpen.se är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan:

  • Det går bra att förstora webbplatsens innehåll men i dagsläget går det inte att specifikt öka avståndet mellan tecken, rader, stycken och ord.
  • Det kan uppstå hinder för den som navigerar på webbplatsen med tangentbord.
  • Webbplatsen skulle behöva fler alternativ för navigering.
  • Det finns risk för att knappar och kontroller inte alltid överensstämmer med maskinläsbara etiketter. Detta kan göra sidan svårnavigerad för den som använder röststyrning.
  • Det finns en risk för att skräddarsydda komponenter kan förekomma i något enstaka fall på webbplatsen, vilket kan orsaka brist i kommunikationen via olika hjälpmedel. Meddela gärna oss om ni skulle stöta på detta problem.
  • Särskild uppmärkning av olika varning- och snabbmeddelanden har inte kunnat göras på webbplatsen.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av webbplatsen utifrån alla punkter i nivå A-AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 samt genomgått systemgenererade tester av webbplatsen via nätet.

Senaste bedömningen gjordes den 23 september 2020.
Redogörelsen uppdaterades senast den 5 oktober 2020.